Українська мова

Урок 1                                16.03.2020 р.

Тема: ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ДІЄСЛОВО

1. Каліграфічна хвилинка.Спишіть

З з зе мл ля земля

Земля моя, прекрасна Україно,

твоєю піснею я серденько живлю.

Для мене ти і вічна, і єдина,

і я тебе всім серденьком люблю!

Підберіть прикметники до слова земля.

 Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної. Знайдіть звертання.

Що таке дієслово? Підкресліть дієслова.

2. Спишіть та відгадайте загадку.

Бачить - не бачить,

Чути - не чує,

Мовчки говорить,

Добре мудрує.

Кривду соромить,

Правди навчає,

Часом жартує.

Смішки справляє.

- До якої частини мови належить слово-відгадка?

- слова, які допомогли відгадати загадку.

- До якої частини мови належать ці слова?

- Згадайте, що ми вчили про дієслово у 3-му класі.

- Пригадаймо правило. Яка частина мови називається дієсловом?

- Для чого у мові потрібні дієслова?

- З якою частиною мови зв'язані дієслова?

- Складіть речення про книжку.

- У реченні відшукайте і підкресліть головні члени речення. Які ви знаєте головні члени речення?

- Відшукайте в реченні дієслово. Яким членом речення виступає діє-слово?

Дієслово

Що означає?                    На які питання відповідає?                Яким є членом речення?

Дію предмета                              Що робив?                                                Присудком

3. Висновок вивчити. Дієслово - частина мови, що означає дію предмета і відповідає на питання що робити? (читати), що робив? (читав), що зробив? (прочитав), що робить? (читає), що зробить? (прочитає), що буде робити? (буде читати), що робитиме? (читатиме) тощо. У реченні дієслово пов'язане з різними частинами мови, але найчастійше з іменником. Дієслово найчастіше виконує роль присудка.

4. Фізкультхвилинка "Зайчики"

Раз, два! Пострибали!

Три, чотири! Назад стали.

Лапки вліво, лапки вправо.

Лапки вгору підняли.

Всі тихесенько присіли.

Потім знову підвелись.

І кружились, веселились, усміхнулись,

Й за науку знову взялись

5. Робота за підручником с. 133-135 Виконайте вправу в зошит 263, 264

Вправа 263 Словникова робота. Прочитай!

Дисципліна -

1) Твердо встановлений порядок, дотримання якого є обов'язковим для всіх членів даного колективу; розпорядок.

2) Галузь наукового знання, навчальний предмет, курс, фах, спеціальність.

Добирання споріднених слів: дисципліна - дисциплінований, дисциплінарний, дисциплінованість.

6. Вправа на закріплення Прочитайте, поясніть зміст, спишіть. Підкресліть дієслова.

1) Чужим добром не забагатієш. 2) З телячим хвостом у вовки не сунься. 3) Сінним конем не наробишся. 4) Довгим язиком тільки полумиски лизать. 5) Рибу солом'яним неводом не ловлять. 6) Накрив, як мокрим рядном.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ 

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 2               17.03.2020 р.

ДІЄСЛОВА-СИНОНІМИ, ДІЄСЛОВА-АНТОНІМИ. ВЖИВАННЯ ДІЄСЛІВ У ПРЯМОМУ І ПЕРЕНОСНОМУ ЗНАЧЕННЯХ

1. Робота над прислів'ями Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова.

1) Лежачого хліба нема ніде. 2) З малого пагінця виростає велике дерево. 3) Доброго моряка пізнають у погану погоду. 4) Від щирого слова світ радіє. 5) Терпіння і час роблять із шовковичного листка атлас.

2. Каліграфічна хвилинка

Г г гг ггг го гл гк гр

Глина в кого ож...ва?

Творить з нею хто д...ва?

В кого посуд, ніби жар?

Ну, звичайно ж , це - ...

  •   Прочитайте та каліграфічно спишіть текст, вставте пропущені букви і слово.
  •   Зробіть звуко-буквенний аналіз слова творить
  •   Складіть і запишіть речення зі словом гончар

3. Прочитайте казку К. Д. Ушинського

СУПЕРЕЧКА

Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: «Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені у місто їздить». А корова говорить: «Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім'ю молоком годую». Собака як заговорить: «Ні, мене. Я хазяйське добро стережу». Почув чоловік цю суперечку і говорить: «Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці».

- Що в цьому тексті вам не сподобалося?

- Якими словами потрібно замінити дієслово говорити? 

- Пригадайте як називаються слова, близькі за значенням ? 

- Пригадайте як називають дієслова протилежні за значенням?

Порівняйте:

- Щонеділі жінки ідуть до церкви (відвідують).

- Автобус іде до вокзалу (рухається в напрямку).

- Іде вже другий тиждень канікул (минає).

      Багатозначні слова можуть мати і пряме, і переносне значення. Порівняйте: хор співає - душа співає. Слова з переносним значенням найчастіше вживають у художніх текстах. 

Наприклад:

Літо в осінь забреда мрійною ходою. (С. Руднєв)

2. Робота за підручником (с. 136-137) Виконайте прави письмово 268, 269

3. Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=0meG5Pn_iOI

4. Вправи  на закріплення виконайте письмово у зошит. 

1. Доберіть синоніми до дієслів

Бігти -

думати -

йти -

доглядати -

2. Доберіть антоніми 

Заплести -

в'янути -

заходити -

піднімати -

з'єднувати -

загадувати -

3.  Замініть подані слова протилежними за значенням.

Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.

5. Поетична хвилинка (усно) Знайдіть слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови вони належать.

Песик шишку з лісу ніс

І поранив собі ніс.

Довелось Трезора звати,

Щоб наклав пов'язку з вати.

Проти ночі по травиці

У курник повзе лисиця.

Напоролася на вила,

Цілу ніч від болю вила.

Уживання дієслів у прямому і переносному значеннях

6. Відгадайте загадку.

Старий дід мости помостив.

Молода прийшла - мости рознесла. 

Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка - весна та добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні.

Наприклад: мороз - тріщить, кусає...;

весна - прийшла, прилетіла...

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 3                     18.03.2020 р.

УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. НАПИСАННЯ ТВОРУ «ЗИМА»

1. Робота над загадками

Баба-віхола ішла,

Велетенський міх несла.

Як махнула раз тим міхом -

Вся земля укрилась снігом.

Складіть та запишіть речення зі словом-відгадкою.

Доберіть та запишіть синоніми до слова віхола

2. Доберіть слова-рими до кожного другого рядочка вірша. Спишіть у зошит

А яка зима буває,

Скаже той, хто добре ...

Чи ж вона буває ніжна?

Ні! Холодна й ...!

Так. Холодна, вітер віє,

І від снігу все ...

В небі темна хмара висне,

Іноді мороз аж ...,

Чудеса на склі малює,

На річках мости ....,

Не прості, а льодяні,

Дуже гарні, мов ....

Під ногами сніг рипить,

Звір від холоду ....

Є хурделиця, природно.

Є метелиця ....

Хуга є, і є завія,

Сонце світить, та не ....

І його частіш немає -

Хмара сонце .....

Часом сніг летить лапатий,

Бігти хочеться із .....,

Щоб зловити біле диво,

Бо повсюди так ....!

Хоч носи в усіх червоні,

Мокрі ноги та ....,

Та додому йти пора...

Шкода, йде весела .....

Тож зима буває різна:

Біла, радісна і .....

І весела, і сумна,

Як розплачеться .....

Зима - чудова пора року! Про неї пишуть поети, складають музику композитори, малюють картини художники. Сьогодні і ви спробуєте розказати про красу зими.

3. Виконайте завдання . Робота зі словом «Сніг». До слів лівої колонки доберіть тлумачення з правої колонки.

Дієслово                                      Блискучий, іскристий, мерехтливий,                                                                                  синій, срібний, чистий, брудний, колючий,                                                                       крижаний, кришталевий, лапатий, мокрий...

Прикметники                             Снігові зірочки, снігова пороша, снігова крупа,                                                              віхола, завірюха, завія, метелиця, заметіль,                                                                     сніговій, хуга, сніговиця, хурделиця.

Синоніми                                    Виблискував, іде, рипить, сіється, лежить,                                                                       повалив,наткав  полотна, засипав, носиться.

Порівняння                                Чистий аркуш грудневого снігу; білі шати дерев;                                                          талого снігу платочки сивенькі, строга                                                                               урочистість  снігів.

Словосполучення                     Мов прозорий білий метелик; як тонке дороге                                                                полотно 

4. Складіть твір за поданим планом

План

1. Настала зима.

2. Зимова природа.

3. Люба зимонько!

5. Складіть та запишіть твір за даним планом. Охочі здобувачі освіти можуть користуватися картками-підказками.

Картка 1

Зачин. Завітала у гості зима-чарівниця.

Основна частина. Опорні слова: снігова хмара, затанцювали сніжинки, наче пух, як зірочки, білою ковдрою, казкове вбрання, срібно-білі, пахне морозом, пливуть хмари, ніби великі білі кораблі, срібні мережані пишні сукні на верхівках дерев.

Кінцівка. Це зима створила таку красу! За це ми її і любимо.

Картка 2

Прилетіла на білому коні.

Торкнулася, дерев і кущів, подихом верхівок, заіскрилися, кришталеві шати, срібні сукні, вкрила теплою ковдрою, дрімають замріяні ліси.

Пахне морозом, холодному небі, повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі. Ясного дня, сніжинки іскряться, різнобарвною веселкою, кружляють у вальсі.

Люблять зиму, радісна і весела, вітряна і морозна, срібна і красива, серйозна чи сварлива.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 4                     20.03.2020 р.

Тема. Побудова речень з однорідними присудками. Доповнення тексту казки дієсловами.

1. Каліграфічна хвилинка

Н Н Н н н н на но ну ні не

На майданчику діти бігали, кричали і веселилися.

- Підкресліть підмет і присудки.

- Зверніть увагу на однорідні члени речення.

2. Ознайомтеся!!!

2. Виконайте вправу з підручика с.137 впр. 270 (усно)

2. Виконайте вправу з підручика с.137 впр. 270 (усно)

3. Виконайте вправи у зошит с. 138-139, впр 271, 273, 274

4. Гра «Будь уважним».

    Запишіть у зошит дієслово з іменником. Якщо дієслово відповідає іменникові, тобто вказує на дію даного предмета. Наприклад, риба пливе - правильно, риба кричить - неправильно!

Собака бігає

Літак дихає

Учні навчаються

Їжак літає

Кінь скаче

Дівчинка танцює

Морозиво розмовляє

Сніг працює

Хлопчик рухається

Учні сідають

З трьома словосполученнями складіть речення

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)


Урок 5                              23.03.2020 р.

1. Каліграфічна хвилинка

Лл лв лр лвр луч іл ів іч ліворуч

- Доберіть антонім до слова ліворуч, введіть ці слова в речення.

2. Гра «Туристи». Запишіть у зошит та відправте фотозвіт

ПОДОРОЖ ТУРИСТІВ

Туристи вирушили у путь... (коли?) . Вони простують... (куди?) . Переходять річку... (де?) . З вершини поглядають... (куди?). На привалі обідають... (коли?) . Повертаються сповнені вражень... (куди?) . Згадують про подорож навіть... (коли?).

3. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П'ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

4. Робота за підручником (с. 139-141) Вправи 277, 278

5. Доповніть прислів'я та приказки словами - назвами дій. Запишіть

- Книга вчить, як на світі...

- Треба нахилитись, щоб води...

- Був би сад, а солов'ї...

- Хто співає, той журбу...

До шуканих слів поставте питання. ( Наприклад: Що робить? - вчить) Запишіть


6. Виконайте тестування

1. Дієслово означає:

а) дію або стан предмета;

б) тільки дію предмета;

в) тільки стан предмета.

2. Дієслово відповідає на питання:

а) хто? що?;

б) який? яка? яке?;

в) що робити? що робив? що роблять?.

3. У реченні дієслово:

а) є тільки присудком;

б) найчастіше є присудком.

4. У реченні дієслово пов'язане з:

а) іменником;

б) прикметником;

в) дієсловом.

5. Позначте ряд слів, у якому записані тільки дієслова.

а) Ліпити, пожовкле, горить;

б) темніє, зірвав, відгадати;

в) садки, крислаті, цвітуть. 

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ 

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 6                            24.03.2020 р.

Тема: НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА

1. Каліграфічна хвилинка

Ґ ґ ґе дзь ґедзь

Багато ґедзів - на врожай огірків.

Ґедзі особливо злі перед дощем.

  • - Як називається муха, яка живиться кров'ю тварин ?
  • - Коли так говорять - «кинути ґедзя», «ґедзь напав» ?
  • - Зробіть звуко-буквений аналіз слова ґедзь.
  • - Пошукайте і запишіть народні прикмети, пов'язані з цією комахою.

2. Робота над прислів'ями. Прочитайте, спишіть, поставте дієслова, подані в дужках, у потрібній за змістом формі.

1) Одна бджола мало меду (наносити). 2) (Наговорити) цілу гору, а (зробити) з макове зерно. 3) Ноги (носити), а руки (годувати). 4) У кого руки (працювати), у того рот (їсти).

3. Прочитайте текст.

Школа - святиня і надія народу. У школі навчають не тільки читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати навколишній світ. У школі вчать жити.

- Відшукайте в тексті дієслова. Спробуйте визначити час дії.

- Не можете? Так, це зробити неможливо!

Запам'ятайте! Слова читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати, жити - це неозначена форма дієслова. Її ще називають початковою формою дієслова. Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання що робити?, що зробити? і мають у кінці -ти або -тися, рідше - -ть, -ться, це закінчення дієслів.

3. Робота за підручником (с.142) Письмово виконайте вправи 280,281

4. Фізкультхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s

5. Вправи на закріплення виконайте у зошиті. Від поданих дієслів утворіть неозначену форму, виділіть суфікси.

Готується, знають, слухатиме, прибіг, занесла, напишу, тримаю, думають, працюєш, варила.

6. Замініть подані словосполучення дієсловами в неозначеній формі та запишіть їх.

Говорити пошепки. Робити ремонт. Давати дозвіл. Давати пораду. Стати друзями.

7. Гра «Утвори пару» . До слів лівого стовпчика доберіть слова з правого таким чином, щоб утворилися словосполучення.

Вчити                                                        натюрморт

читати                                                       книжка

писати                                                       лист

малювати                                                 знання

добувати                                                  правило

8. Спишіть. Поставте дієслова в неозначену форму.

Живемо, вчить, іду, виконаєш, садить, майструє, стругав, відгадала, знайшов, виконав, малювала, вітаєшся, слухає, розрубав, допоміг, чистить, полетіли, мовчить, написав, розмовляла.

9. Поставте дієслова в неозначеній формі.

Живемо -

вчить -

іду -

Виконаєш -

майструє -

відгадала -

Знайшов -

виконав -

малювала - 

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 7               25. 03.2020

Тема. Час дієслова. Змінювання дієслів за часами.

1. Каліграфічна хвилинка

Є є ає ць заєць

Зайчик зщулився в кущах, бо напав на нього страх.

  •    Зробіть звуко-буквений аналіз слова заєць.
  •   Запишіть скоромовку:
  •   Підкресліть слова у яких більше звуків, ніж букв.

  • 2. Запишіть прислів'я та приказки у зошит. Підкресліть дієслова в неозначеній формі.

• Життя прожити - не поле перейти.

• Ліпше без вечері лягати, та без боргів уставати.

• Хочеш знати - не соромся питати.

• Не кайся рано встати, а кайся довго спати.

• Гарно того вчити, хто хоче все знати.

• Якщо хочеш старість спокійну мати, мусиш замолоду працювати.

• Щоб довго жити, треба працю любити.

• Хто хоче робити, роботу знайде.

Сьогодні ви ознайомитеся із дієсловами, які вказують на час дії і на особу, яка виконує дію.

3. Робота за підручником. Складання речень за малюнками (за вправою 282).

- Розгляньте малюнки. Дайте відповідь на питання до малюнків.

- Запишіть у зошит дієслова, які ви вжили для складання речень. (Написав, вкладає (кладе), кине.)

- Коли відбувається дія у кожному з трьох випадків?

У першому - дія відбулась раніше (написав).

У другому дія відбувається тепер (кладе).

У третьому - дія ще відбудеться (кине).

4. Робота з таблицею часів дієслова (с. 143).

5. Ознайомлення з правилом про часи дієслова (с. 143, 144).

Фізкультхвилинка.

- Впізнайте дієслова у фізкультхвилинці-вірші, визначте їх час.

Трава низенька-низенька,

(присідають) дерева високі-високі,

(стають на пальці ніг, руки піднімають угору)

вітер дерева колише, гойдає,

(нахил тулуба вліво і вправо)

птахи летять, відлітають,

(помахи руками, як крилами)

а діти тихенько за парти сідають.

6. Виконайте вправу у зошит (вправа 283).

а) Доповніть таблицю дієсловами минулого, теперішнього і майбутнього часу (усно).

б) Складіть і запишіть речення з різними часовими формами одного і того самого дієслова.

Наприклад:

Тато розповідав цікаву історію.

Тато розповідає цікаву історію.

Тато розповідатиме цікаву історію.

7. Самодиктант

а) Прочитайте вірш.

Як довго ждали ми своєї волі слова,

і ось вона співа, бринить.

Бринить-співає наша мова,

чарує, тішить і п'янить.

б) Вивчіть вірш по рядочках, запам'ятайте розділових знаків

в) Запам'ятайте орфограми.

г) Запишіть вірш з пам'яті.

ґ) Самоперевірка написаного.

д) Підкресліть дієслова, визначте час дієслів за допомогою поставлених до них питань.

8. Вибірковий диктант.

Перед вами три часові форми одного дієслова, а ви запишіть їх так:

1 стовпчик - дієслова минулого часу,

2 стовпчик - дієслова теперішнього часу,

3 стовпчик - дієслова майбутнього часу.

Орють, оратимуть, орали. Сіяв, сіє, сіятиме, Зійшло, сходить, зійде. Виполюю, буду полоти, полола. Виростатиме, виростало, виростає. Буду збирати, збирала, збираю.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 8                          30.03.2020


1. Спишіть у зошит

Списування

Зелені первоцвіти


     Кожна нова зустріч з лісовими та луговими травами - це маленьке свято. З нетерпінням чекаємо весни. Сніг зійшов, і чути схвильовану пісню дрозда. Поміж дерев ще мокро і сиро. На сонячних галявинах парує торішнє листя. Пурхають метелики-лимонниці. Вітер гойдає крони дерев, немов хитається високе чисте небо.

     Залита по вінця сонячним сяйвом галявина - як веселка. Блакитними очима задивляються в небо проліски, біліє анемона, жовтіють зірочки, приваблює фіалка, первоцвіт.

    Ці рослини поспішають квітнути до появи тіні від листя дерев.

2. Підкресли дієслова, ужиті в тексті.

3. Зробіть звуко-буквений аналіз слів хитається, задивляються

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ

(електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 9                            31.03.2020

Тема. Число дієслова. Змінювання дієслів за часами.

Я я яг од ягода

Вишиваю вишиваночку

я для братика Іваночка.

Вишиваночка у вишеньках

ягідками рясно вишита.

- Які рослини- символи ви знаєте?

-Яку будову має рослина? Які вам відомі види плодів?

(Ягода - великий соковитий плід. )

  • Коли буква я позначає два звуки? Поясніть вживання слова з великої літери.

- Запишіть із пам'яті вірш.

- Виконайте звуко-буквений аналіз слова ягода.

2. Вправа «Чи знаєш ти?..».

- Яка частина мови називається дієсловом?

- Як називається початкова форма дієслова? Наведіть приклади.

- Як змінюються дієслова?

- Які часи може мати дієслово?

- На які питання відповідають дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часу?

3. Дієслово в неозначеній формі змініть за часами (письмово).

Наприклад  Малювати малював, малює, малюватиме (буде малювати).

Бігти -

Сумувати -

Формувати -

Радіти -

Що означає або що випливає з такого питання: як змінюються дієслова за числами? (Це означає, що дієслова таки змінюються за числами.)

Які є числа як граматична ознака? (Однина і множина.)

Висновок 

Якщо дієслова змінюються за числами, отже, вони можуть вживатись в однині і множині.

4. Переконавшись у цьому виконайте вправу с. 145, впр.286

5. Опрацюйте правило с. 146

6. Виконайте вправу, запишіть у зошит с. 146, впр. 287

- Прочитайте уривки з віршів.

- Випишіть дієслова, ужиті в множині. Визначте їх час.

- Виконайте звуко-буквений аналіз виділених слів (додаток 3).

7. Фізкультхвилинка

8. Виконайте вправу 288, с 146

а) Читання речень, з'ясування значень невідомих слів.

б) Письмове виконання завдання 2.

- Спишіть речення. Підкресліть головні члени.

- Якими частинами мови виражені головні члени речення?

- Прокоментуйте час дієслів у реченнях.

9. Редагування тексту. Перебудуйте текст, спишіть ставлячи дієслова і зв'язані з ними слова у множині.

Летить над пасікою бджілка і прислухається. Чує, що десь далеко дзвенить ніжний дзвіночок. Летить бджілка на музику дзвіночка. Прилетіла до лісу. А то дзвенить квітка конвалії.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)

Урок 10                      01.04.2020

Тема. Дієслова теперішнього часу. Змінювання дієслів теперішнього часу за особами і числами

Каліграфічна хвилинка

Щ щ щщ щщщ ще др вк щедрівка

Ой, дзвенить щедрівочка, не вгаває:

Хай життя веселками розквітає!

- Як називають обрядові новорічні, різдвяні пісні?

- До якої частини мови належить слово життя?

- Підберіть синонім до іменника веселка.

- Спишіть вірш.

- Виконайте звуко- буквений аналіз слова життя.

2. Від наданих слів в неозначеній формі утворити усі часові форми.

Бажати -_________________________________

Чути -___________________________________

3. Змінити подані дієслова за особами.

Я бажаю.

ти____________

він___________

ми______________

вони_____________

Наприклад: я маю, ти маєш, він має, ми маємо, вони мають.

Сьогодні ви ознайомитеся з дієсловами теперішнього часу.

4. Робота з таблицею змінювання дієслів теперішнього часу (або за таблицею вправи 290).

а) Розгляд таблиці «Змінювання дієслів теперішнього часу в однині і множині».

б) Спостереження за зміною закінчень дієслів теперішнього часу під час змінювання за особами і числами.

Висновок. 

Особу і число можна визначати за допомогою займенника, питання та закінчення дієслова.

- Наведіть власні приклади дієслів теперішнього часу, запишіть у зошит.

- Змініть їх за особами і числами, можна скористатись таблицею на с. 147

5. Виконайте вправу письмово 291, с 148

- Дієслова поставте в усіх особових формах теперішнього часу. Запишіть та позначте закінчення.

Наприклад:

- Складіть і запишіть словосполучення з усіма особовими формами однини і множини одного з дієслів (за вибором).

Наприклад:

крою плаття

кроїмо плаття

кроїш плаття

кроїте плаття

кроїть плаття

кроять плаття

6. Фізкультхвилинка


7. Випишіть дієслова теперішнього часу.

Ось місяць січень кличе мороза,

морозить лиця, щипає носа.

А місяць лютий вітрами дує,

на водах з льоду мости будує.

Березень-місяць льоди полонить -

весняну пісню річка задзвонить.

- Поставте питання до дієслів теперішнього часу, виписаних з вірша.

- У якому числі вжито ці дієслова?

- Якої особи стосується дія?

- То як можна визначити особу і число дієслова?

Висновок

Особу і число дієслова можна визначити за допомогою займенника та запитання.

8. Вивчіть правило (с. 148), яке підсилює висновок.

9. Виконайте завдання письмово у зошит

Ластівки над вікном

Я прокидаюся під ластів'ячий щебет. Спочатку крізь сон чую чарівний спів. Згодом в очах прояснюється вікно. У вікні мерехтять сонячні зайчики. То ластівки тріпочуть крильцями. Ластів'ята попискують, а їхні батьки носять їм комашок. Я знаю, де вони сидять. У сіренькому гніздечку над вікном.

- Випишіть і підкресліть дієслова теперішнього часу, визначте їх особу і число.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер) 

Урок 11         03.04.2020

Тема. Дієслова майбутнього часу. Змінювання дієслів майбутнього часу за особами і числами.

1. Каліграфічна хвилинка

УУУУ ууу ру уд ву бу уду

У труді ми всі примножим предків славу.

Розбудуємо дбайливо ми свою державу.

- Як ви розумієте зміст кожного речення?

- Пригадайте, яка частина мови називається займенником. Назвіть займенники у вірші.

- Відшукайте у вірші дієслова, підкресліть. Визначте їх час, особу і число.

- Визначте головні члени речення у другому реченні.

- Доберіть синоніми до слова дбайливо.

2. Вправа «Нагадай мені»

- Як змінюються дієслова теперішнього часу?

- За допомогою чого визначаємо особу і число дієслова?

Якщо не можете відповісти на питання повторіть ще раз правила!!!

3. Виконайте завдання письмово

Ніби в білих чистих сорочках, виглядають хати з густих садів на горі. Тополі гнуться, розмовляючи з вітром. Ніби вся земля з гаями, садами, запашними луками живе, радіє і всміхається до сонця - і чомусь радіє і всміхається Тарас.

- Підкресліть дієслова. Визначте час.

- У дієсловах теперішнього часу визначте особу і число.

- Назвіть у тексті іменники - назви неістот.

- Відшукайте у тексті слова, у яких звуків більше, ніж букв. 

- Знайдіть у тексті слова, що починаються буквою, яка позначає м'який приголосний звук. 

Сьогодні ви дізнаєтеся про дієслова майбутнього часу.

1. Вибіркове списування із завданням (вправа 295).

а) Читання тексту.

б) Відшукування в тексті дієслів, визначення дієслів майбутнього часу.

- Яку дію називають дієслова майбутнього часу?

в) Виписування з тексту дієслів майбутнього часу. (Дасть, прийде, заграє, застигне, припадуть, зупиниться, слухатиме.)

г) Проблемна ситуація.

- Спробуйте визначити особу та число записаних дієслів.

Висновок

Дієслова майбутнього часу змінюються за особами і числами.

4. Розгляньте таблицю «Змінювання дієслів майбутнього часу» за табличкою вправи 296.

5. Опрацюйте правило про змінювання дієслів майбутнього часу (с. 151).

6. Порівняйте аналіз особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу (за матеріалами вправи 297).

а) Визначте час дієслів.

Вірш 1 - дієслова майбутнього часу, вірш 2 - дієслова теперішнього часу.

б) Позначення закінчень у дієсловах майбутнього і теперішнього часу.

Майбутній час


Теперішній час


Висновок. 

Дієслова майбутнього часу, які відповідають на питання що зробить? що зроблю? що зробимо? і iн., мають такі самі особові закінчення, як і дієслова теперішнього часу (с. 151).

Фізкультхвилинка.

Станьмо, дітки, чітко в ряд,

вирушаємо у сад.

Руки вгору піднімаєм,

багато фруктів назбираєм,

щоб узимку ласувати.

Швидше, діти, треба стати,

будем дрова ми рубати.

Раз - підняти руки вгору,

два - змахнули всі додолу.

І рубаємо завзято,

хай тепло приходить в хату.

Руки на пояс ставимо всі -

скік вперед і скік назад.

Крильця вниз ми опустили

і на місці походили.

7. Виконайте роботу з віршем Т. Гриненка "Коли нам весело буває"

Коли нам весело буває?

Як пташка в гаї заспіває,

коли барвінком чи розмаєм

себе весною заквітчаєм.

Коли ми деревне пригоже

посадим, гарно обкопаєм,

коли ми зробим щось хороше,

тоді нам весело буває.

- Випишіть два (на вибір) дієслова майбутнього часу, визначте їх особу та число.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер) 

Вітаю!!!Ваша щоденна робота дала чудові результати!
Вітаю!!!Ваша щоденна робота дала чудові результати!

Урок 12                      06.04.2020

Тема: Правопис особових закінчень дієслів

1. Перегляньте, будь ласка, відеоурок (запропоновані завдання виконуйте письмово)

Для роботи підготуйте підручник, зошит, ручку, олівець, лінійку.

2.  Ознайомтеся з правилами на с. 152-158

Урок 13                  07.04.2020

Тема: Дієслова минулого часу. Змінювання дієслів минулого часу за числами.
1. Перегляньте, будь ласка, відеоурок (запропоновані завдання виконуйте усно)

2.Прочитайте та вивчіть правило с.158

3. Для закріплення даної теми виконайте вправу 313, с. 159

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)  

Урок 14                     08.04.2020

Тема: Дієслова на -ся. 

Вимова і правопис слів на -ся.

1. Перегляньте, будь ласка, відеоурок 

2. Зробіть звуко- буквенний аналіз слів дисципліна та гардероб.

3.Виконайте письмово у зошит вправу  316 с.161

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)  

Урок 15        13.04.2020

Тема: Повторення вивченого про дієслово. Розбір дієслова як частини мови

1. Перегляньте, будь ласка, відеоурок (запропоновані завдання виконуйте письмово) 

2. Виконайте письмово вправу 320 с. 163 (скористайтеся підказкою с.164)

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)  

Урок 16                             14.04.2020

Перевірна робота. Мовна тема 

« Дієслово»

                    1.У реченні дієслово найчастіше є...

А) підметом

Б) присудком

В) другорядним членом

2.У якому рядку записані дієслова майбутнього часу?

А) напише, співатиме, придумають

Б) росте, лежать, читає

В) полетить, іде, летіла

3.Дієслова в неозначеній формі відповідають на питання...

А) що робив?, що зробив?

Б) що робить?, що зробить?

В) що робити?, що зробити?

4.Яке слово написане правильно?

А) любуєця
Б) любується
В) любуєцься

5.До дієслів добери антоніми.

 Сумувати - ..., 

 ледарювати -...., 

 продавати - ..., 

 губити -....

6.Спиши речення. Підкресли дієслова. Визнач час і число.

Проклюнулась на леваді маленька ромашка. Навколо високі трави стоять. Хто ж ромашці усміхнеться?

7.До дієслів неозначеної форми добери форми минулого, теперішнього і майбутнього часу.

Співати - ..., ..., ....

8.Запиши речення,змінив дієслова на минулий час. Визнач їх рід.

Весна широко розливає свої води. Місяць сіє із свого сита золоте борошно на луки. Після дощу виглядає сонечко.

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)  

Урок 17                 15.04.2020

Тема: Прислівник як частина мови.

1. Перегляньте, будь ласка, відеоурок (запропоновані завдання виконуйте письмово)

Для роботи підготуйте підручник, зошит, ручку, олівець, лінійку.

 2. Для закріплення виконайте  вправу 325, с. 166

3. Вивчіть правило с.165

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)  

Урок 18                    17.04.2020

Тема: Роль прислівників-синонімів у мовленні.

1. Перегляньте, будь ласка, відеоурок (запропоновані завдання виконуйте усно) 

2. Для закріплення виконайте вправу 328, с. 167 

Урок 19          21.04.2020

Тема: Однорідні другорядні члени речення, виражені прислівниками.

1. Перегляньте, будь ласка, відео (запропоновані завдання виконуйте письмово) 

Для роботи підготуйте підручник, зошит, ручку, олівець, лінійку. 

Урок 20             22.04.2020

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)   

Урок 21                  27.04.2020 р.

Тема: Роль однорідних членів речення, виражених прислівниками.

1. Виконай вправу 336 с. 170. Прочитай, добери заголовок, перепиши. Підкресли прислівники. 

Урок 22                  28.04.2020 р.

Тема: Роль прислівників у художніх та науково-популярних текстах

1. Виконай вправу 339 с.172. Запиши текст вставляючи пропущені слова. Користуйся словами для довідки.

2. Підкресли прислівники у записаному тексті.

Урок 23                        29.04.2020 р.

Тема: Правопис найуживаніших прислівників.

1. Розглянемо випадки, коли прислівники пишуться разом.

1) Якщо вони вказують напрямок і відповідають на питання куди? де? звідкиЗверніть увагу на відповідні стрілки і запам'ятай, що всі слова, які розмістяться на них, пишуться разом. Пепепиши дані слова в зошит.

2) Прислівники, які означають часові проміжки і відповідають на питання коли?. Перепиши прислівники в зошит.

3) Прислівники, які називають пори року. Перепиши в зошит:

4) Прислівники, утворені таким чином:

у, в, на + числівник: удвоє, утричі, уп'ятеро, надвоє, втроє, вперше, вдруге... (перепиши ці прислівники в зошит)

Урок 24                 04.05.2020

Тема: Порівняльна характеристика прислівників з іншими частинами мови

1. Перегляньте, будь ласка, відео (запропоновані завдання виконуйте письмово) 

Урок 25      05.05.2020 р.

Тема: Контрольна робота.

1.Прочитай уважно текст. Перепиши. Підкресли прислівники.

     Вранці з -за обрію поволі викотилося сонце. Туман почав швидко танути. На траві і квітах заблищали прозорі краплинки роси. Голосно, весело защебетали пташки.

        Зашумів збуджено радіснийліс. Сколихнулось раптом усе, ожило. 

2. Прислівники означають :

А дію предмета;

Б ознаку предмета;

В ознаку дії або пояснюють, де і коли відбувається дія.

3. Вибери рядок, усі слова якого є прислівниками.

                 А глибокий, широкий, далекий

Б глибина, широчінь, далеч

В глибоко, широко, далеко.

4. Вибери речення, у якому виділене слово є прислівником.

                 А  Добре діло - утіха, коли ділу не поміха.

Б  Добре слово кожному приємне.

В  Взимку добре, а влітку ще ліпше

5. З'єднай лініями слова з відповідними синонімічними висловами. 

зазнаватися        літати у хмарах
фантазувати       шкірити зуби
сміятися               задирати носа

6. Добери й запиши прислівники, якими можна замінити подані ви­слови. 

Повзе, як черепаха -
На краю землі -

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (електронним листом або фотозвітом у вайбер)   

Урок 26          06.05.2020 р.

Тема: Повторення вивченого про текст, основну думку тексту, заголовок.

1. Прочитай та запам'ятай основні поняття уроку.

Текст - це група речень, об'єднаних темою й головною думкою.

Тема тексту - це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Здебільшого текст має заголовок, який виражає його тему або головну думку.

Головна думка тексту - те, до чого він закликає, що схвалює, що заперечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.

2. Виконай вправу 351 с. 177. (прочитай, добери заголовок, перепиши)

Урок 27        12.05.2020 р .

Тема: Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами. Звуко-буквений аналіз слів.

1. Прочитай та пригадай.

Звуки ми вимовляємо й чуємо, а на письмі їх передаємо буквами (літерами). Букви - це умовні знаки, якими передано на письмі звуки мовлення. Сукупність букв, розташованих у певному порядку, називають алфавітом

2.Запам'ятайте графічні засоби позначення м'якості приголосних. 

  • м'який знак (ь): батько - [бат'ко], вождь - [вожд']
  • літери я, ю, є: ряст - [р'аст'], любисток - [л'убисток], синє - [син'е];
  • літера і: літо- [л'іто], діти - [д'іти], річка - [р'ічка], Дніпро.- [дн'іпро].

3. Звуки [дж], [дз] передано двома буквами д, з; д, ж: джміль - [джм' іл'], дзвін - [дзв 'ін]. Буква щ завжди передає два звуки [ш] і [ч]: щука - [шчука].

4. Подвоєння букв позначається так: знання - [знан':а]- 2 скл.,5 звуків, 6 букв.

5. Зроби звуко-буквений аналіз слів: урок, сміття, садок, дівчина.

Урок 28        13.05.2020 р .

Списування

  1. Спиши друкований текст вставляючи правильні букви.

Весна

   Ви чуєте, як заспівала на повний голос красуня в(е,и)сна? З(е,и)мля ч(е,и)кала цієї миті. Сонце залило золотим промі(н, нн)ям усе навкруги і розбудило холодну землю. (З, Дз)венить, (з, дз)юркотить між перешкодами тала вода. Вирує бурхливим потоком до ставу. А там старезні куч(и,е)ряві в(и,е)рби замріяно шепочуть поміж собою.

       Рве(ця,ться) молоде життя на волю, пробиває собі дорогу. (З,с)трепенувся в зеленому колива(н,нн)і від зимового сну ліс. Ніжним перволистом красую(ться,ця) дерева. Пишається бері(с,з)ка своїм ві(т,тт)ям з маленькими липкими листочками. Скрізь з(е,и)мля одягається в трави і квіти. Яка краса!

2. Як оформити контрольну роботу!

Тринадцяте травня

Контрольна робота з української мови

_________________________________

(Прізвище та ім'я здобувача освіти)

Списування

НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЮ (фотозвітом у вайбер)    

Урок 29       15.05.2020 р .

Диктант

2. Як оформити контрольну роботу!

П'ятнадцяте травня

Контрольна робота з української мови

_________________________________

(Прізвище та ім'я здобувача освіти)

Диктант

Дуб

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати